Андріан Пачі розповідає, що ідея «Колони» прийшла до нього, коли він почув історію одного свого друга реставратора, який працював над оновленням замку. Він чекав на скульптуру з мармуру, яку повинні були доставити за привабливу ціну з Китаю, який пропонував сировину високої якості, талановитих ремісників, низькі ціни за роботу та, перш за все, короткі строки виконання, адже статуя мала вироблятися під час перевезення кораблем.

«Мені це здалося настільки дивним, божевільним та казковим, чимось міфологічним та водночас таким суголосним капіталістичній логіці прибутку» – каже Пачі в інтерв'ю з Марією Фрезер та Мартою Джилі для каталогу виставки «InTransit» («В дорозі»), що відбулася в Музеї сучасного
мистецтва в Монреалі та в Же де Пом у Парижі.

«Я почав роздумувати над тим, чи можливе таке виробництво, та відкрив, що такі «кораблі-фабрики» й справді існували, вони перетворювали сирий матеріал на готовий до використання продукт під час його перевезення. Та
я не знайшов «кораблів-фабрик», які б виготовляли статуї з мармуру. Тим часом, образ статуї, що прибуде вже висіченою з каменю на одному з таких кораблів, не полишавмоїх думок, тоді я й вирішив зробити так, щоб він, цей
образ, став реальним».

Як і в інших своїх роботах, Пачі вбачає реальну історію та казку співмешканками. Для відео «Колона», що триває 25 хвилин, він обрав класичну колону західної традиці, яку буде виготовлено та перевезено на кораблі з Китаю до Європи. Корабель завантажать брилою білого мармуру, а потім китайські робітники його змоделюють та повернуть уявному європейському замовнику шматок його історі та ідентичності. В образі, що створив Пачі, є багато протиріч. Розглянемо, перш за все, те, що стосується ідентичності. З одного боку, ми бачимо, що «реставрація» традиці може відбутися завдяки внеску людей, що походять з найбільш віддаленого культурного світу. З іншого, ми помічаємо, що потреба в поверненні до своїх європейських коренів така, що ми готові використовувати в своїх цілях
навіть дешеву робочу силу, що може гарантувати тільки Китай. Колона стає символом стабільності, що реалізується в русі, у подорожі. Та тут метафора переломлюється та підсилюється: повернення до власних коренів — це процес, що вимагає часу та простору, зусиль та робітників, що походять здалеку. Здається, Пачі говорить нам, що наново завойовувати власну історію – це справа, яка має робитися в дорозі, справа, у яку повинен зробити внесок той, хто, у якомусь сенсі, має інші традиції, завдячуючи яким він і здатен допомогти.
Лука Фйоре
Адріан Пачі «Колона», 2013
Фотографії робіт в експозиції: Ivan Avdeenko Photography
Митець
Адріан Пачі
Адріан Пачі - албанський митець, найбільш відомий своєю роботою з перформансом та відео.
www.adrianpacini.com