Викреслення як акт любові. Як руйнівна дія, яка, насправді, будує. Еміло Ісґро прийшов у мистецтво через слово. Сталося це, коли ще в молоді роки він працював у редакці періодичного видання й постійно мав справу з папером та друкарськими машинками. Можливо, саме там молодий редактор зацікавився обробленням та верстанням статей, які надходили йому від партнерів. Ісґро часто працював із машинописними текстами, «подряпаними» викресленнями та виправленнями, які надходили до нього від письменника з Тревізо. Скільки ж ідей та інтуїцій з'явилося саме завдяки цьому візуальному досвіду! Перенесення акценту зі слів, здавалося, перетворювало аркуші на музикальні композиці, ба більше – на справжні мальовничі жести.

Натомість слова, приховані за чорними смугами, висвітлювали та надавали більшої ваги вцілілим словам, що знаходились поруч із закресленими. Для Ісґро-митця робота в редакці стала своєрідним інкубатором. Друге життя Ісґро бере початок не у візуальній поезі, а в постійному прокладанні мосту між образом та словом. Пізніше досвід закреслення, досвід, що стверджує через заперечення, досяг своєї зрілості.

Для того, щоб пояснити цей парадокс, Еміліо Ісґро посилається на Майстера Екгарта, німецького містика, який був переконаний, що істина тікає від людини, коли вона чітко та відкрито промовляється. Майстер Екгарт стверджує: «Тільки рука, що закреслює, пише істину». Ісґро ж пояснює: «Те, що відбувається зараз у інформаційному суспільстві, – це перетворення нас усіх на глухих та сліпих, адже ми не знаємо, звідкіля приходять слова та куди вони йдуть. Щоб розкрити речі (та слова), спочатку їх треба приховати. Те саме нам каже й великий філософ Середньовіччя. Нам слід сторонитися надмірної комунікаці, яка урівнює будь-яку інформацію, адже саме так ми не помічаємо найважливішого».

Художній об'єкт із закресленою книгою з історі мистецтва випередив на один рік колосальну роботу з закресленням найважливішої оригінальної італійської Енциклопеді Треккані (1970), перше видання якої вийшло друком у період між 1929 та 1937 роками. Ідея попрацювати з загальнозначущими знаннями шляхом їхнього закреслення – немає значення, чи то історія мистецтв, чи то універсальні знання – відображає провокаційну силу молодого Ісґро, який у цьому небаченому жесті закреслення слів знаходить власну художню мову. Це початок шляху, який приведе художника до численних текстів, на які чекатиме закреслення: від «Божественної Комеді» до «Заручених», від Конституці Італі до першої сторінки щоденної французької газети Le Figarò.
Лука Фйоре

Фотографії робіт в експозиції: Ivan Avdeenko Photography
Митець
Еміло Ісґро
Еміло Ісґро - італійський художник та письменних, відомий технікою видалення у своїх творах.

Фото: wikipedia